Title Image

Bibers Requiem

Bibers Requiem

Klicka på bilden för att starta konserten!Dalby Kammarkör framför Requiem av Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704). Detta verk är, till sin karaktär, ett majestätisk requiem för stor kör, solistgrupp och orkester, troligen komponerat för en högt uppsatt person i Salzburg, Österrike.

Konserten blev inspelat den 11/12 September 2021 i S:t Olofs kapell, Lund.

Konserten är tillgänglig via den här länken: https://youtu.be/G4kIjzaHIXU, eller klicka på affishen.

 Om projektet:

Dalby Kammarkör har genom åren framfört flera större verk för kör och barockensemble, bl a Bachs Johannespassionen och Magnificat. En av trumpetarna i Magnificat-ensemblen, Justin Bland (se nedan), uppskattade Anita Anderssons och kammarkörens framförande, och föreslog ett samarbete kring den tyske barocktonsättaren Heinrich Ignaz Franz Bibers Requiem i A-dur. Sen kom pandemin, och grusade alla planer på en kyrko-konsert.

Men i september 2021 fick vi möjlighet att spela in konserten i S:t Olofs kapell i Lund, dock utan publik.

Läs även artikeln om Biber projektet som publicerades i tidningen “Tidig Musik – från antik till tidig romantik”, Nr 1 / 2022 (klicka på bilden).

Artikel om Biber projekt i Tidig Musik, Nr 1/2022
Artikel om Biber projekt i Tidig Musik, Nr 1/2022

 Kompositören, Heinrich Biber:

Den numera ganska okände kompositören Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) var verksam ungefär 40 år före Bach, främst vid domkyrkan i Salzburg. Då var han känd i hela Europa för sina nyskapande verk för stråkar, och sina magnifika körverk. Biber skrev även avancerade verk för naturtrumpet, där han verkligen tänjer på gränserna för vad som är möjligt att spela!

På barocktrumpet kan man enbart frambringa naturtoner, genom förändringar i läpparnas och munnens ställning, samt reglering av lufttrycket från lungorna. Det gör vissa tonarter nästan ospelbara, särskilt i högre register. Det skulle dröja ungefär 150 år till innan man kom på att sätta ventiler och klaffar på trumpeten för att kunna spela rena toner i flera tonarter.

Foto om Heinrich Biber
H.I.F. Biber, 1644 - 1704

Requiem i A-dur

Förbryllande! En dödsmässa som går i dur, hur kommer det sig? Det antas att den är ett beställningsverk till Bibers arbetsgivare Ärkebiskopen Maximilian Gandolph von Khuenbergs jordfästning 1687. Den skulle vara lite extra pampig och ståtlig, och kräver 2 hovtrumpetare (som klarade att spela i A-dur) i orkestern!

För våra moderna öron går Bibers verk i ”A och en halv” dur, dvs instrumenten är stämda ungefär en halv ton högre (A = 466 Hz!) än vår moderna stämning. De flesta senare barockverk utgår från ett lägre A, på 415 Hz.

Sonat för trumpet och continuo i g-moll

Sonat nr 10 i g-moll ingår i en samling trumpetsonater ”för altaret såväl som för andra bord”, och är speciell just för att tonarten g-moll erbjuder stora svårigheter för trumpetare, och bjuder på en rik variation av  virtuositet, pompa och dansglädje.

 Dirigenten,
Anita Andersson:

Anita Andersson tog organistexamen vid Musikhögskolan i Malmö 1992 med Dan-Olof Stenlund i kördirigering. Hon har varit organist i Tomelillabygdens församling där hon bl a byggde upp en gosskör med 70-talet sångare, är verksam i Dalby försam-ling sedan 1999.

Läs mer om Anita här. 

 Organisten,
Carl-Erik Andersson:

Carl-Erik Andersson började sin musikaliska bana som sexåring, kallades ”Landets yngste kantor” då. Carl-Erik innan nio års ålder spelade sin första gudstjänst.

Läs mer om Carl-Erik här.

 Trumpetarna:

Justin Bland

Amerikanen Justin Bland är en av världens främsta trumpetare, både på barocktrumpet och modern trumpet, och turnerar över hela världen. Justins intresse för Bibers verk grundar sig främst i att de är en riktig utmaning för en trumpetare med enbart naturtoner till sitt förfogande. Biber skrev verk för trumpet i de allra mest svårspelade tonarterna, och med tekniskt avancerade stämmor.

Så Justin som numera med verksamhetsbas i Köpenhamn, behövde bara hitta en bra kör och en intresserad körledare och…., ja ni vet resten! Läs mer om Justin här…

Kristina Husum

Bibers Requiem i A-dur kräver två skickliga trumpetare, och Justin frågade sin vän och kollega Kristina Husum, verksam i Köpenhamn.

Justin och Kristina träffades till Camerata Øresunds fantastiska Charpentier konsert med Jordi Savall som dirigent under Næstved Early Music Festival augusti 2016 där de båda spelade. Deras entusiasm för att spela med varandra blev uppenbar direkt, och det fanns en omedelbar önskan om ett större och vidare samarbete.

Partnerskapet har blivit större med åren, och de två trumpetarna kan numera ofta upplevas tillsammans på konserter både som solister och i orkesterverk. Läs mer om Kristina här.

 Solisterna:

Ann-Margreth Nyberg (Sopran 1)

Anna-Maria Wierød
(Sopran 2)

Karolina Strand
(Alt)

Joar Sörensson
(Tenor)

Richard Låås
(Bas 1)

Gustav Johansson
(Bas 2)

 Medlemmar i orkestern:

Jens Solgaard
Violin 1

Arsema Asghodom
Violin 2

Mikkel Schreiber
Viola 1

Bryndís Bragadóttir
Viola 2

Anna Johannsen
Barock cello

 Platsen inspellningen gjort:

St Olofs kapell i Lund