Title Image

Anna Johannsen (Barock cello och viola da gamba)

Anna studerar vid Royal Danish Academy of Music i Köpenhamn med Ingemar Brantelid och tar även lektioner med Judith-Maria Blomsterberg. Hon tog upp barock cellon sent i 2019, och har redan på denna korta tid (och trots en pandemi!) blivit mycket aktiv både i Danmark och utomlands. T.ex. som cellist av Kore Orchestra uppträdde hon på festivalen “Muzyka w raju” i Polen med Camerata Øresund och BaroqueAros, deltog i många projekt med Peter Spissky och samarbetade med DKDM och Concerto Copenhagen och med Operahögskolan vid Kungliga Danska teatern .

Anna har deltagit i masterclasses med Andrew Lawrence-King, Gaetano Nasillo och Alfredo Bernardini. Hon organiserar också ofta olika projekt, liksom kursen Sommerbarock i Sønderjylland – ett dansk/tysk/tjeckiskt samarbete med Schloss Gottorf och Foreningen Cantabile, regisserad av Peter Spissky , där studenter från hela Europa möts för en intensiv vecka med barock musik.

Anna älskar mångfalden av stilar och repertoarer, det som kallas “Early Music”. Hon utforskar alla de olika möjligheterna från renässans till romantik – men hennes favoritroll är att spela continuo – att förstå och stödja musiken och hela ensemblen underifrån. Det är fascinerande och alltid en ny upplevelse!

Biber-projektet är hennes första samarbete med Dalby Kammarkor, och hon ser redan fram emot att gå med i Bach h-mollmässa i november.