Title Image

16 – 19 maj 2024.

Bild om ChorusB.
ChorusB

Dalby kammarkör välkomnar Chorus B i Sverige!

Bild om Beatrice Estelon FlorentinChorusB är en fristående kör som startades 1988 i Paris av körledaren Béatrice Estelon Florentin, musiklärare i franska nationella skolan. Idén som sporrade Beatrice att starta kören, var att det aldrig är för sent att våga sjunga eller att musicera, även om man inte har fått någon musikalisk utbildning tidigare. Hon är övertygad av tron och erfarenheten att ”sjunga tillsammans är en underbar väg till självförverkligande, skapande och en kraftfull källa till glädje”

Bild om ChorusB.ChorusB har vuxit de senaste åren. De framför konserter i Paris (Cathedrale Armenienne St Jean Baptiste, St Germain de Charonne) och i Normandie. November 2018 flög kören till Washington DC för att delta i två konserter till minne av vapenstilleståndet 1918, tillsammans med the Friday Morning Music Club-kören i den Lutherska reformerta kyrkan.

Största delen av deras repertoar är á cappella:
Logo av ChorusB.Sakrala eller profana verk från 1500-talet fram till idag, och kompositörer från alla nationaliteter. De har också vid ett flertal tillfällen tolkat verk med ackompanjemang (piano, orgel, stråkkvartett), som till exempel Faurés Requiem, Puccinis Requiem och satser ur Vivaldis Gloria och Stabat Mater av Rossini.

Körens värdegrund är hög musikalisk nivå, personligt engagemang, värme och humor, vilket vi hoppas återspeglas i körens framföranden.

Välkomna till konserter med Chorus B!

Vi framför ett blandat program med körmusik från Europa där körerna sjunger både var för sig och tillsammans i ett spännande körmöte.

• 17 maj 2024 (fredag) kl 19:00 – Dalby kyrka, Dalby (Programblad)
  • 18 maj 2024 (lördag) kl 18:00 –  Klosterkyrkan, Lund (Programblad)
  • 19 maj 2024 (söndag) kl 11:00 – Högmässa i Lunds Domkyrka

Fri entré – insamling till välgörande ändamål.

Program på konserterna

ChorusB:

1. Chashu spaseniya priymu  – Nicolai Berezowsky (1900-1953)
    Affisch_Konserter med ChorusB.

Affisch:Konserter med ChorusB.

2. Glasom moim ko Gospodu vozzakh psalm 142 – Aleksandr Arkhangelsky (1846-1924)
  3. The deer’s cry – Arvo Pärt (1935)
  4. The blessings of Aaron – Norman Ramsey, arr. Walter Rodby
  5. Madrigal – Gabriel Fauré (1845-1924)

DKK:

• Sainte-Chapelle – Eric Whitacre (1970)
  • Aspects of snow – Staffan Storm (1964)
  • Christus est stella – Will Todd (1970)
  • Veni Sancte Spiritus – Sven-David Sandström (1942-2019)

Gemensamt:

1. Calme des nuits – Camille Saint-Saëns (1835-1921)
  2. Ubi caritas – Maurice Duruflé (1902-1986)
  3. Pingst – Oskar Lindberg (1887-1955)
  4. Inter arma caritas – Henrik Dahlgren (1991)

Ett stort och varmt tack till våra sponsorer!

Utan dem hade de här konserterna inte varit möjligt.