Dalby Kammarkör
Dirigent: Anita Andersson
Solister:
Lisa Larsson, sopran
Peter Boman, baryton
Solister ur kören
Textläsning: Per Lidbeck
Orkester:
Johanna Zetterqvist, flöjt
Martin Brommann, oboe
Annette Helmers, cello
Sebastians Nordström, kontrabas
Carl Erik Andersson, orgel
Tobias Andersson, slagverk
Bild om Rolf Martinsson.
Rolf Martinsson är en av Sveriges mest framförda tonsättare internationellt. Han innehar en professur i komposition vid Musikhögskolan i Malmö och är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien. Martinsson var Composer in Residence vid Stockholm International Composer Festival 2008 och har innehaft samma funktion med Netherlands Philharmonic Orchestra och Netherlands Chamber Orchestra i Concertgebouw såväl som med Malmö SymfoniOrkester och Helsingborg Symfoniorkester. Rolf Martinssons samarbeten har lett till framföranden i konserthus som Carnegie Hall, Musikverein och Berliner Philharmonie och hans musik har framförts av orkestrar som Cleveland Orchestra, Boston Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Gewandhausorchester Leipzig och Academy of St Martin in the Fields med dirigenter som Andris Nelsons, Alan Gilbert, Sakari Oramo, Neeme Järvi och Manfred Honeck och solister som Lisa Larsson, Anne Sofie von Otter, Håkan Hardenberger och Martin Fröst. Rolf Martinsson har erhållit “Stora Christ Johnson-priset” och “Rosenbergpriset” såväl som “Litteris et Artibus”. Hans musik är välrepresenterad på CD och flera europeiska orkestrar har turnerat hans musik internationellt.
Kompositörens tankar om verket och dess skapande.
Det var en spännande resa genom musikhistorien att komponera Lukas-passionen. När jag fick frågan kände jag direkt att jag ville skriva verket. Förutsättningarna var hårt styrda med önskemål om att den tekniska nivån inte skulle vara för hög för körsångare eller instrumentalister, men de tekniska kraven på solisterna kunde vara höga. Tonspråk och stil diskuterades och kopplingen till Bach och barock fanns som ett outtalat önskemål. Beställningen innebar att jag skulle komponera ett verk kortare än Bachs Matteuspassionen (dock inga övriga jämförelser!) och som inte hade så stort instrumentuppbåd.
Som gammal körsångare hade jag sjungit Matteuspassionen fyra gånger med Malmö Kammarkör och Dan-Olof Stenlund så jag
hade barocken i blodet från denna tid men också från studier vid Musikhögskolan i Malmö.
Textunderlaget är hämtat ur Lukas-evangeliet och Göran Greider har skrivit effektfulla moderna betraktelser som flätats in i evangelietexterna på ett välbalanserat sätt. Nutid möter dåtid. Detta har inspirerat mig till att basera verket på barockmusikens stilistiska idiom, men likt Greiders texter har jag gjort musikaliska utflykter till andra stilar, till vår tid. Det stora initiala arbetet handlade om att planera balansen mellan texterna, körpartierna, soloinsatserna och tuttipartierna så att en stark helhet skapades och sedan kunde jag fullt ut njuta av arbetet med att skriva detta för mig så personliga verk.
Samarbetet med Lisa Larsson har varit mycket värdefullt i utarbetandet av solostämman i denna höga version för sopran som hon uruppfört.
Lukaspassionen har hitintills, sommaren 2024, framförts ca 90 gånger i Sverige och en tysk version av Lukaspassionen finns nu på Gehrmans Musikförlag. Denna tyska version uruppfördes av Bach Collegium Zürich och Bernhard Hunziker med Lisa Larsson som evangelist. Den svenska versionen av Lukaspassionen är inspelad på Daphne (1066) med Lisa Larsson i evangelistrollen, Peter Boman som Jesus, Mark Levengood som berättare tillsammans med Växjö Domkyrkas Oratoriekör och ensemble under ledning av Sten-Inge Petersson.